Kunstendag voor Kinderen

Terug naar de 18e eeuw, baby!

Geniet van een dagje voelen, proeven en ontdekken met activiteiten rond de charmante verzameling kunst uit de 18e eeuw.

Voor de 0 tot 3-jarigen

• Onder moeders hoepelrok. 18e-eeuwse baby’s hadden vast veel pret onder de wijd uitstaande rokken van mama! Mama’s: geen nood, we gaan jullie niet inrijgen. Kruip samen met je baby rond en onder de hoepelconstructie en versier ze met mooie stoffen, strikken en linten. Kiekeboe!
  • Tulpengekte. Bouwen en vullen… met bloemen! Wat dacht je van bloemschikken in een reusachtige tulpenvaas, die wel wat weg heeft van een blokkendoos!
  • Ik lach bij het zien van mijn schoonheid in de spiegel! Spiegelpret is altijd dolle pret. En helemaal leuk wordt het als je ook op de spiegel mag schilderen! Je spiegelportret krijgt een mooie pruik of misschien nog een beetje lippenstift, of rode wangetjes. Kliederen en poseren, wie doet je dat na!
  • In het boudoir. Haartjes kammen, een beetje poeder op je neus, nu nog een elegant schoonheidsvlekje op je wang en je bent helemaal klaar voor een avondje uit! Neemt je baby jou onder handen, of toch maar liever een van de knuffels?
  • In het muzieksalon. De grote contrabas maakt een geluid dat trilt in je buik, zeker als je er even op mag gaan liggen! Dan de snaren van de harp vastgrijpen en tot slot lekker shaken met de rammelaars. Wedden dat Mozart ook zo begonnen is?

Voor grote broer & zus en de handige peuter

• Bloempje van papier. Tijdens de 18e eeuw waren bloemen razend populair: men vond zelfs vazen uit in nieuwe en speciale vormen! Muren, jurken, servies  en meubels werden versierd met tulpen, pioenen en rozen. Help het museum te versieren met de mooiste bloemen in crêpepapier!
  • Vliegtuigjes en luchtballonnen. De 18e eeuw is een tijd van uitvinders en slimme wetenschappers, zowel vrouwen als mannen. Zo bedachten de broers Montgolfier de luchtballon! Nu is het aan jou: experimenteer met handig gevouwen papier, lucht en enkele slim geplaatste elastiekjes en test je creaties door ze van de mezzanine te laten dwarrelen.

Voor iedereen

• Muzikale wandeling doorheen de 18e eeuw, met Gaëlle en Kristina. Enthousiaste historica en musicienne Gaëlle Claeys en door de wol geverfde muzikante Kristina De Troyer vormen een duo topmuzikanten dat gepassioneerd is door muziek uit de 18e eeuw. Volg de klanken van hun traverso’s tijdens een speels bezoek doorheen de vernieuwde zalen 18e-eewse kunst. Hoor de porseleinen vogels kwinkeleren en de klokken tikken. Rol, kruip en dans met je baby tijdens deze meedoe-wandeling voor de allerkleinsten en hun ouders.

Duurt 25 à 30 min.

Telkens om 11:00, 13:00 en 15:00

• Miniconcertjes vanop het balkon. Kijk omhoog en laat de fluwelen klanken op je neerdwarrelen. Gaëlle en Kristina laten hun traverso’s klinken om 14:00 en om 16:00 in de museumshop.
  • Uitrusten, bijpraten, spelen en lezen in het speelcafé. I.s.m. ABC – Art Basics for Children.

Tips

• Laat je niet afschrikken door de trap naar de hoofdingang: we voorzien een buggy-shuttle!
  • We voorzien binnen een buggyparking en plek om je kleintje te verschonen.
  • In het speelcafé is er gratis drinkwater en een microgolfoven.
  • Voor de schilderactiviteit maken we verf op basis van yoghurt en voedingskleurstof. Dit kan vlekken maken, breng eventueel reservekleertjes mee.

Praktisch

Je kiest één van beide dagdelen: 10:30 tot 13:00, of 14:00 tot 16:30. Binnen dat uurblok kun je deelnemen aan alle activiteiten en moet je niet meer inschrijven. Het museum opent de deuren om 10:00 en sluit om 17:00. Je hebt de tijd om de museumzalen te verkennen, rustig toe te komen en af te sluiten.

€ 15 kangoeroeticket (1 kind + 1 ouder)
+ € 7 per extra kind
Extra volwassenen nemen een ticket: € 10 / € 8 (65+)

Meer info? Stel je vraag via public@kmkg-mrah.be