Art & History Sunday - Sierkunsten van de 18e eeuw

Naar aanleiding van de opening van de zalen Sierkunsten van de 18e eeuw. Een verhaal van macht en schoonheid organiseert het Museum Kunst en Geschiedenis een vierdelige lezingenreeks waarin de curatoren het woord nemen en de 18e eeuw tot leven brengen.

A&H Sunday (1/4)
‘Het witte goud’.
Ontdekking en verspreiding van porselein in Europa in de 18e eeuw (lezing in het Frans) – Valérie Montens

Het recept voor porselein, dat lang geheim was gebleven, geraakte in de 18e eeuw in heel Europa bekend. Na de Meissen-fabriek in Saksen werden er fabrieken opgericht in Frankrijk, met als beroemdste de manufactuur in het Château de Vincennes, en later in Sèvres. Aangemoedigd door Lodewijk XV en vooral door Madame de Pompadour, ontwikkelde zij een iets ander keramisch materiaal: zacht porselein. In de Zuidelijke Nederlanden ging de fabriek van Doornik, die tot dan toe alleen aardewerk had geproduceerd, in het midden van de eeuw mee in dit avontuur. Ze kreeg steun van de Oostenrijkse autoriteiten om luxe serviesgoed te produceren en begon haar productie te diversifiëren met kleine beeldjes, decoratieve groepen en portretten, evenals een groot aantal andere kleine voorwerpen die door de elite werden gewaardeerd, zoals snuifdozen, etuis, versieringen van wandelstokken en zelfs knopen.

Valérie Montens is historica en kunsthistorica en schreef een doctoraat over het ontstaan en de oprichting van het Paleis voor Schone Kunsten (BOZAR) in Brussel. Ze is conservator van de collecties Keramiek en Glas (Europa) in het Museum voor Kunst en Geschiedenis, waar ze ook verantwoordelijk voor de wetenschappelijke coördinatie van de nieuwe zalen Sierkunsten van de 18e eeuw.

Praktische info
Zondag 24.11 van 11:00 tot 12:00

De lezingen zijn gratis en vinden plaats in de conferentiezaal van Museum A&H.
Reserveren kan via deze link of aan de kassa van het museum.

Voor een bezoek aan het museum gelden de gewone toegangsprijzen.

Aansluitend bij de lezingen is er in de namiddag een instaprondleidingen in de zalen Sierkunsten van de 18e eeuw.
Deze rondleidingen zijn betalend en reserveren is verplicht.

Instaprondleidingen
24.11 & 1.12  in het Frans I 14:00 -15:15
Une histoire de pouvoir et de beauté – Chefs-d’œuvre du 18e siècle // rondleiding in het FR
(tickets & binnenkort meer info)