Pers: Opening vernieuwde zalen Sierkunsten van de 18e eeuw

Vanaf half oktober 2024 toont het departement Europese decoratieve kunsten van het Museum Kunst en Geschiedenis een selectie objecten uit de 18e eeuw in een opgefrist circuit bestaande uit drie zalen.

Deze vernieuwde opstelling wijkt af van de traditionele historische en stilistische benadering en illustreert verschillende aspecten van het leven van de hogere klassen in de Oostenrijkse Nederlanden en het Prinsbisdom Luik tijdens het tijdperk van de Verlichting. De scenografie is opgebouwd rond zeven hoofdthema’s: natuur, exotisme, de Staat, religie, filosofie, wetenschappen en techniek.

Niet enkel zullen de bezoekers met genoegen talrijke van de topstukken uit onze museumverzamelingen terug kunnen vinden, maar ze zullen ook een aantal nooit eerder getoonde werken kunnen ontdekken, waarvan de artistieke kwaliteit en de verscheidenheid eer betuigen aan de kunstenaars uit onze streken uit uiteenlopende kunsttakken zoals de edelsmeedkunst, beeldhouwkunst, ceramiek, glaskunst en wandtapijten. Het is ook de gelegenheid om in primeur enkele recente aanwinsten te bewonderen, verspreid over het parcours. Verschillende hiervan werden aan het Museum toevertrouwd door de Koning Boudewijn Stichting.

Contact Pers

Bart Suys