Pers: Opening vernieuwde Amerikazalen

Vanaf half oktober 2024 tonen de zalen Amerika van het Museum Kunst en Geschiedenis een selectie objecten in een opgefrist circuit bestaande uit negen zalen. In deze zalen gewijd aan de oude cultuuruitingen van de oorspronkelijke bevolking van Midden- en Zuid-Amerika, wordt het geografische, culturele en chronologische overzicht behouden als hoofdoriëntatie.

Het Museum Kunst & Geschiedenis bezit een van de belangrijkste verzamelingen in Europa en zelfs wereldwijd omdat zij zo volledig is. Olmeken, Maya’s, Azteken, Inca’s en zovele andere bevolkingsgroepen zijn goed vertegenwoordigd. Minder bekende culturen krijgen in de opgefriste opstelling meer duiding, zoals die uit Costa Rica, Panama, de Caraïeben, Colombia, Ecuador, Chili en zo meer. De uitwerking van verschillende thema’s werd geactualiseerd, daaronder: het balspel, rituelen en offers, het Mayaschrift, de Azteekse kalender, de Mochicavazen…

Na twee jaar afwezigheid vanwege de renovatie, is het beeldje dat model stond voor het Kuifjealbum Het gebroken oor weer te zien. Dat geldt ook voor de mummie waar Hergé zich op inspireerde voor zijn personage Rascar Capac in zijn Kuifje-album De 7 kristallen bollen. De mummie wordt voortaan tentoongesteld in relatie tot de grafgiften die erbij horen. Enkele voorwerpen uit het recente legaat van het Nederlandse echtpaar Heggen-Van der Giessen aan het museum worden opgenomen. Door de inval van daglicht werden lichtgevoelige voorwerpen van textiel en veren tijdelijk verwijderd. Zij zullen weer worden tentoongesteld in een volledig verduisterde ruimte later dit jaar.

Contact Pers

Bart Suys