Overslaan en naar de inhoud gaan

Middag (W)eten - De oostelijke vleugel van het klooster van de Ter Kamerenabdij

Lezing/ Middag (W)eten – De oostelijke vleugel van het klooster van de Ter Kamerenabdij – uitzonderlijke overblijfselen van het 13e-eeuwse gebouw – Resultaten van de laatste archeologische campagnes

Het evenement Middag (W)eten is een gelegenheid om te genieten van een broodje tijdens een toegankelijke en gepopulariseerde wetenschappelijke lezing. Dit alles in de unieke setting van het Peristylium, een openluchtconferentieruimte met een adembenemend uitzicht over het Jubelpark.

Patrice Gautier, van het Museum Kunst & geschiedenis, neemt je mee op een bezoek aan de uitzonderlijke middeleeuwse overblijfselen van de oostelijke vleugel van het klooster van de TerKamerenabdij van La Cambre, die nog grotendeels onbekend zijn. Recente werkzaamheden aan deze vleugel hebben de primitieve middeleeuwse ruimtes van het kloosterplein blootgelegd, zowel in plattegrond als in hoogte. Deze lezing neemt ons 800 jaar mee terug in de tijd en maakt gebruik van archeologie om de ontwikkeling van de kern van de abdij te begrijpen vanaf haar ontstaan tot aan haar opheffing aan het einde van de 18de eeuw.

Lezing in Frans

Deze activiteit wordt georganiseerd in het kader van de Urban Archaeology Days die plaatsvinden van 14 tot 16 juni 2024. Alle  activiteiten voor deze dagen kunnen worden geraadpleegd op de website archaeologydays.urban.brussels

Samenwerking urban.brussels – Museum Kunst & Geschiedenis – Festival Horizon 2030