Overslaan en naar de inhoud gaan

Instaprondleiding - Paviljoen der Menselijke Driften

In het Jubelpark staat een gebouwtje met de uitstraling van een Grieks tempeltje. Voor de jonge Victor Horta was dit paviljoen zijn eerste overheidsopdracht. Het ontwerp, dat Griekse elementen bevat, vertoont ook de beginselen van de art nouveau, zichtbaar in de details. Binnenin bevindt zich het monumentale reliëf De menselijke driften van Jef Lambeaux. Dit indrukwekkende kunstwerk (11 meter lang en 6 meter hoog) in Carrara-marmer beeldt de genoegens en het leed van de mensheid uit.

Sinds 1898 zijn het neoklassieke tempeltje van Victor Horta en het reliëf van Jef Lambeaux onlosmakelijk met elkaar verbonden. De gespannen relatie tussen beide kunstenaars, het sensueel kronkelende naakt, en het vanwege zijn precaire toestand vaak gesloten gebouw hebben bijgedragen aan het verhaal, 'schandaal' en mysterie rond het paviljoen. Na een grondige restauratie in 2019 hervond het paviljoen zijn oorspronkelijk grandeur.

Op zondag
23.02 / 27.04 / 29.06 / 31.08 & 26.10.25
Van 11:00 tot 12:00

€ 12 / 5 (-19 jaar)